Hoeveel vlees per dag is gezond?

Bewolking

Een veelgehoorde bewering is dat we 100 gram vlees per dag nodig zouden hebben om het ijzer- en, eiwitgehalte op peil te houden. Het is echter wetenschappelijk aangetoond dat soja of sojaproducten prima in staat zijn om dierlijke eiwitten te vervangen. Daarbij zou een mens ruim voldoende hebben aan 100 gram vlees per week.

Hierdoor blijkt wel dat je niet elke dag vlees hoeft te eten. Gemiddeld eten we per Nederlander dan ook zo’n 45 kilo vlees per jaar. Echter, het consumeren van (te veel) vlees kan ook nadelige effecten hebben op de gezondheid. Zoals gezegd bestaat vlees voor een gedeelte uit vet. Hierbij geldt dat hoe vetter het vlees is, des te minder eiwitten aanwezig zijn. Het vet in vlees is verzadigd vet, wat bij overmatige inname op den duur kan leiden tot hart- en vaatziekten. Per vleessoort verschilt de aanwezige hoeveelheid vet: in een hamburger zit bijna 10 keer meer verzadigd vet dan in een biefstuk. Ook producten van dierlijk vet zoals boter of vet voor de frituur zijn in de regel slecht voor de gezondheid.

Vlees eten maak je leven korter

Bij het eten van 35 gram bewerkt vlees per dag is er een 20% verhoogd risico op een vroegtijdige dood (vooral hartziekten en kanker). Naast de verzadigde vetten die bepaalde vleessoorten in hoge mate kunnen bevatten, wordt het consumeren van rood vlees in verband gebracht het krijgen van bepaalde soorten kanker. Voornamelijk kanker aan de dikke darm kan worden veroorzaakt door de ijzerrijke stof ‘heem’, die vaak in rood vlees voorkomt. Heem kan de wand van de dikke darm beschadigen. Ook zorgt heem voor de productie van zogenaamde nitrosamines, welke onze lichaamscellen kunnen beschadigen. Let wel, een matige consumptie van rood vlees is niet schadelijk.

Onder rood vlees wordt verstaan

Varken, rund, schaaps en lamsvlees (en dus ook gehakt). Bewerkt vlees is vlees wat gezouten en/of gerookt is en waar conserveringsmiddelen aan worden toegevoegd, zoals worst, hamburgers, spek, bacon, salami, ham, H, paté, filet americain en andere vleeswaren en producten die bewerkt vlees bevatten (zoals saucijzenbroodjes, snacks, pizza). Vis eten is echter wel gezond (lees wel eerst ons artikel over vis)

Beter verteerbaar

Gezonder vanwege bepaalde vetten of vetzuren, wat is er nog meer ongezond aan het eten van vlees. Om te beginnen kost het lichaam veel tijd om vlees te verteren. In vergelijking met vlees is de vertering van fruit een fluitje van een cent. Vlees en reststoffen van vlees blijven heel lang in het lichaam vóór het uitgescheiden wordt. Dit kan rotting in de darmen en darmgassen veroorzaken. Het snel ontbindende vlees zit dus veel te lang in de darmen en tijdens het moeizame verteren van het vlees komen er schadelijke gifstoffen vrij. Deze giffen tasten o.a. de nieren aan. Deze organen zijn erg belangrijk voor het zuiveren van het bloed en kunnen dus na verloop van tijd hun werk niet goed meer doen en je snapt dat er daardoor een soort kettingreactie ontstaat.

Zelfs bij mensen die weinig vlees eten moeten de nieren drie maal zo hard werken als bij vegetariërs. Hetzelfde geldt voor het hart en de vaten. De overdaad aan vet in het vlees kan het lichaam niet aan tijdens het verteren en je krijgt dan dus een “vet” hart en zo’n goor en vooral gevaarlijk laagje aan de binnenkant van je vaten waardoor je dichtslibt met alle gevolgen van dien. Vlees vormt namelijk ook tijdens de vertering metabolische steroïden die kankerverwekkende eigenschappen bezitten.

Onttrekt calcium

Voor de vertering van dierlijke eiwitten (en dus ook vlees en vleeswaren) heeft het lichaam calcium (kalk) nodig. Als we met de rest van ons voedsel géén of weinig calcium binnenkrijgen gaat het lichaam zelf op zoek naar calcium. De grootste “opslag” van calcium bevindt zich in onze botten. Die calcium ”opslag” bouwen we op in onze jeugd, daarna is het niet meer mogelijk om op te bouwen. Wel kunnen we op latere leeftijd de afbraak (lees botontkalking) verminderen. We kunnen of geen of weinig vlees gebruiken of tegelijkertijd met vlees, veel calciumrijke voedingsmiddelen eten.

Gif wordt opgeslagen in het lichaam

Veel dieren worden tegenwoordig vaak behandeld met antibiotica en hormoonpreparaten. En alsof dat nog niet genoeg is kunnen ze ook nog via hun voedsel zware metalen binnenkrijgen. Al deze stoffen worden opgeslagen in het lichaam, en dus in het vlees van het dier.

Een mensenlichaam heeft net zoveel moeite met deze stoffen als het dier en in de regel worden ze, ook door het menselijke lichaam, niet verteerd maar verwerkt door ze op te slaan in het weefsel van ons lichaam. Om dit tegen te gaan. Kan je ook eens een paar dagen geen vlees eten maar wel extra groenten.

Of eet eens een pasta waarbij je meer groenten neemt en het vlees achterwege laat. Dan zou je ook nog kunnen kiezen voor een dag dat je alleen maar brood eet, puur voor de afwisseling. Een dag alleen sapjes drinken kan ook goed zijn, dan kan je lichaam zich reinigen en kun je de volgende dag weer vlees eten.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen