Op vrijdagochtend 14 april kampte het mobiele netwerk van Vodafone met een storing, waardoor klanten problemen ondervonden met mobiel bellen. Sinds 7.00 uur ’s ochtends was het voor een deel van de klanten niet mogelijk om te bellen of gebeld te worden. Hierdoor was ook het alarmnummer 112 niet bereikbaar voor deze groep klanten. Een woordvoerder van de provider heeft bevestigd dat er inderdaad sprake was van een storing.
Problemen met telefoniediensten
Volgens de woordvoerder van Vodafone ervoer een deel van de klanten problemen met telefoniediensten. Het was mogelijk dat klanten wel contact hadden maar niets hoorden, of dat centralisten van het alarmnummer hen niet konden horen. In geval van nood werd klanten aangeraden om via de vaste lijn naar 112 te bellen. Mobiel internet werkte nog wel, dus klanten konden via bijvoorbeeld WhatsApp of FaceTime wel blijven communiceren.
Vodafone storing
Vodafone meldde dat het netwerk langzaam maar zeker weer begon te stabiliseren en dat verbindingen gedeeltelijk weer werkten. De provider hield de situatie echter nauwlettend in de gaten. Het was niet bekend wat de oorzaak was van de storing en hoe lang het zou duren voordat alles weer volledig functioneerde.
Onbereikbaarheid 112
Storingen bij telecomaanbieders komen helaas wel vaker voor. Zo was er bijvoorbeeld in 2019 een landelijke storing bij KPN, waardoor ook het alarmnummer 112 niet bereikbaar was voor een groot deel van Nederland. Dit leidde tot veel kritiek en verontwaardiging. Ook deze keer waren er weer mensen die zich afvroegen hoe het mogelijk was dat een belangrijk nummer als 112 niet bereikbaar was tijdens een storing.
Communicatie bij storingen
Als klanten last hebben van een storing, is het belangrijk dat de communicatie hierover duidelijk en snel verloopt. Zo kan onrust en onduidelijkheid voorkomen worden. Telecomaanbieders kunnen bijvoorbeeld op hun website een actuele statuspagina plaatsen waar klanten kunnen zien of er sprake is van een storing en wat de verwachte oplostijd is. Ook kan er een sms-bericht worden verstuurd naar klanten om hen op de hoogte te stellen van de situatie en wat zij kunnen doen in geval van nood.
Op vrijdagochtend 14 april kampte het mobiele netwerk van Vodafone met een storing, waardoor een deel van de klanten problemen ondervond met mobiel bellen. Het alarmnummer 112 was hierdoor ook niet bereikbaar voor deze groep klanten. Vodafone meldde dat het netwerk weer langzaam begon te stabiliseren en dat verbindingen gedeeltelijk weer werkten. Het is belangrijk dat communicatie bij storingen duidelijk en snel verloopt om onrust en onduidelijkheid te voorkomen.