Waarom is biologische koffie gezond

Biologische Koffie gezond

Op grond van wetenschappelijk onderzoek blijkt opnieuw dat het drinken van koffie de kans kan verkleinen op de ziektes Alzheimer,Parkinson, diabetes mellitus., en sommige vormen van kanker. Daarbij kan koffie geheugenfuncties verbeteren en levert belangrijke anti-oxydanten, vergelijkbaar met die van pure chocolade en bosbessen. Reden genoeg dus om dagelijks koffie te drinken. Thee is ook gezond en dat kan U lezen in ons blog over thee.
Hier twaalf redenen om wel koffie te drinken

1. biologische Koffie remt Alzheimer

Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen het drinken van koffie en een lagere kans op de ziekte van Alzheimer op latere leeftijd. Cafeïne reageert namelijk samen met een ander bestandsdeel van koffie op het stofje in je lichaam dat Alzheimer bestrijdt. Een kopje koffie per dag verkleint dus je kans op Alzheimer. Er zijn speculaties dat koffie zelfs Alzheimer zou kunnen genezen, maar daar is nog geen wetenschappelijk bewijs voor.

Koffie verkleint niet alleen je kans op geheugenverlies (Alzheimer), het vergroot je geheugen zelfs! Bepaalde herinneringen blijven namelijk beter bewaard door koffie, zelfs 24 uur na het drinken van een kopje koffie!

2. Verkleint de kans op de Ziekte van Parkinson

Wie dagelijks koffie drinkt, beperkt de kans op het ontwikkelen van de Ziekte van Parkinson. Dat komt door de grote hoeveelheid cafeïne die je in koffie terugvindt. Onderzoek toont aan dat de kans op Parkinson verder daalt naarmate meer koffie gedronken wordt.

3. biologische Koffie beschermt tegen kanker

Koffie heeft volgens een flink aantal wetenschappelijke studies een (klein) remmend effect op enkele vormen van kanker. Zo werken vier koppen koffie per dag beschermend tegen leverkanker en de vorming van galstenen. Ook zou het de kans op blaaskanker, darmkanker, huidkanker en baarmoederhalskanker verkleinen. De verklaring daarvoor is dat koffie het insulinepeil in je lichaam verlaagt, waardoor tumoren en andere gezwellen minder goed kunnen groeien.

4. biologische Koffie beschermt tegen diabetes

Vergeleken met mensen die nooit of zelden koffie drinken, hebben mensen die dagelijks vier koppen koffie per dag drinken een kleinere kans op het krijgen van diabetes mellitus type 2. Dat gunstige effect geldt zowel voor gewone koffie als voor koffie zonder cafeïne. Onderzoekers denken dat de anti-oxydant chlorogeenzuur in koffie zorgt voor een vertraging in de opname van suiker (glucose) in de darmen. Daardoor hoeft het lichaam minder van het hormoon insuline aan te maken, dat een hoge bloedglucosespiegel tegengaat. Koffie stimuleert bovendien de productie van insuline en maakt lichaamscellen gevoeliger voor insuline. Deze reeks van effecten verkleint de kans op diabetes mellitus type 2.

Opvallend is dat koffie, bij sommige mensen die al diabetes hebben, de bloedglucosewaarden in de war kan sturen. Daarom verdient het voor diabetici aanbeveling advies te vragen aan hun diëtist over het drinken van koffie.

5. biologische Koffie kan hart- en vaatziekten verminderen

Koffiedrinken verhoogt zoals vaak gedacht de kans op hart- en vaatziekten niet, maar kan het juist verkleinen! Zo zouden mensen die dagelijks twee tot drie kopjes koffie per dag drinken, een kleinere kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten dan mensen die geen .

6. biologische Koffie en je bloeddruk

In tegenstelling tot wat lange tijd is gedacht, heeft koffie bij gezonde mensen niet of nauwelijks een effect op de bloeddruk. Wel kan de bloeddruk door de cafeïne iets verhoogd raken bij mensen die zelden of geen koffie drinken en dan ineens enkele koppen drinken. Het kan bij hen ook de hartslag versnellen. Als het lichaam gewend is aan koffie, verdwijnt ook de licht bloeddrukverhogende werking. Bij mensen met hoge bloeddruk kan cafeïne houdende koffie de bloeddruk wel permanent iets ophogen. Koffie zonder cafeïne is dan misschien een oplossing.

7. biologische Koffie maakt je alert

Cafeïne stimuleert het Centraal zenuwstelsel Het verbetert de concentratie, de geheugenfuncties en het vermogen om logisch te redeneren. Koffie verhoogt de reactiesnelheid en maakt het voor de hersenen makkelijker om te schakelen tussen verschillende taken. Maar neem je in korte tijd een grote dosis cafeïne, dan schiet het zijn doel voorbij. Het wordt dan juist moeilijker om je te concentreren en rustig te blijven. Koffie is ook niet bevorderlijk voor de slaap. Cafeïne blokkeert namelijk de werking van adenosine, een stof in je lichaam die zorgt dat je slaperig wordt.

8. Vergroot je snelheid en uithoudingsvermogen

Hoewel cafeïne in de sportwereld bij kleine hoeveelheden niet wordt gezien als een drug, kan de cafeïne in koffie wel degelijk de snelheid en de concentratie sterkte van spieren vergroten. Uit onderzoek blijkt dat spieren dankzij cafeïne minder snel vermoeid raken en een groter uithoudingsvermogen hebben. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de calciumhuishouding in spiercellen. De reactiesnelheid en sterkte van spieren van geoefende sporters verbetert volgens wetenschappers merkbaar door een half uur tot een uur voor het sporten twee tot vier kopjes koffie te drinken.

9. Biologische Koffie verkleint de kans op een beroerte

Mensen die dagelijks minimaal één kopje koffie drinken, blijken tot wel twintig procent minder kans te hebben op een beroerte dan mensen die zelden koffie drinken.

10. Koffiedrinkers worden ouder

Koffiedrinkers worden over het algemeen ouder dan niet-koffiedrinkers. Dit komt niet zozeer door cafeïne, dus dat voordeel geldt ook voor de cafeïnevrije koffieliefhebber.

11. Biologische Koffie per dag drinken

hebben minder kans op hartritmestoornissen. Dat is gebleken uit een grootschalig Amerikaans onderzoek, dat 2016 wordt gepresenteerd tijdens het 50-jarig bestaan van de American Heart Association. Volgens de onderzoekers hebben mannen en vrouwen die dagelijks minimaal vier koppen koffie drinken 18 procent minder kans om in het ziekenhuis te worden opgenomen wegens hartritmestoornissen. Bij wie op een dag één tot drie keer koffie drinkt, was een verlaging in risico te zien van 7 procent.

12. Cafeïne in je haar

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat cafeïne kan voorkomen dat mensen kaal worden, tenminste, als dit een erfelijke oorzaak heeft. Cafeïne neutraliseert namelijk de groeiremmende werking van testosteron in de haarzakjes, en stimuleert haargroei. Helaas betekent het drinken van sloten koffie niet direct een wapperende haardos. Het grootste deel van de cafeïne blijft achter in ons lichaam. Om voldoende (pure) cafeïne te laten doordringen in de haarzakjes zijn speciale cafeïneshampoos ontwikkeld.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen