Wandelen is misschien wel de gezondste bezigheid

Bewolking

Wandelen is mogelijk wel de meest gezonde en ontspannende bezigheid die er is. Elke dag een half uurtje wandelen, naast het eten voldoende groente en fruit, geeft je lichaam en geest bijna alles wat het nodig heeft. Er is bijna geen ‘onderdeel’ in je lichaam waar het niet goed voor is en een beetje zon en wat schone lucht doen wonderen.

Lopen ‘opnieuw uitgevonden’

Yoshiro, een Japanse Arts, ontdekte in de jaren ’60 dat we gemiddeld zesduizend stappen per dag zetten. Om gezond te leven, zouden we eigenlijk naast het gemiddelde van die zesduizend stappen per dag, een half uurtje moeten lopen, wat gelijk staat aan nog vierduizend stappen. Hiermee zou je lichaam voldoende beweging krijgen om gezond te blijven en voldoende calorieën te verbranden.

Stappenteller

Omdat sommigen met een stappenteller werken, kan je dit ook omzetten naar ongeveer 10.000 stappen. Voor degenen die het nog niet weten; op de meeste smartphones staat inmiddels al standaard een app die je stappen telt. Je kunt ook de gratis app Moves downloaden, een stappenteller kopen of een sporthorloge of smartwatch aanschaffen. Maar binnen lopen in een gebouw is niet hetzelfde als gewoon gezond buiten lopen. Buiten krijg je meer schone lucht binnen en kan je je beter ontspannen. Een wandeling van half uur per dag is al voldoende en maakt een stappenteller overbodig.

Gezonde levensstijl

Er zijn veel redenen om een gezonde levensstijl er na te houden en streven om een goede gezondheid te behouden en je welbevinden te verbeteren.  Door de combi van gezonde voeding en voldoende beweging, voorkom je vele ziektebeelden zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk, overgewicht, bepaalde typen kanker en osteoporose (botontkalking). Ook verminder je de kans op diabetes type 2 en zelfs de kans op depressies.

Wandelen is gezond, goedkoop en gemakkelijk realiseerbaar

Medicatie en ziekenhuizen zijn duur en er bestaat geen medicatie, dieet of sport, waardoor je in korte tijd, goedkoop en zonder moeite, duurzame resultaten op het gebied van afvallen, gezondheid en fitheid kan realiseren. Spanning, stress en depri gevoelens worden door een wandeling in de natuur verminderd, waardoor het goed is voor je geestelijke gezondheid, wat weer van invloed is op je lichamelijke gezondheid.

Dit alles kost slechts een half uurtje lopen per dag en lichaam, geest en humeur worden er in korte tijd beter van. Zeker als je met iemand samen loopt (met de hond), zal dit gemakkelijk vol te houden zijn.

Stap voor stap opbouwen

De conditie van je longen en hart gaan vooral vooruit bij stevig doorwandelen of langere afstanden, maar overdrijf het niet, genieten en ontspannen zijn zeker zo belangrijk. Zeker voor mensen met een stressvol leven, is ontspanning meer dan belangrijk. Deze doelgroep is al afgebrand of geestelijk moe voor ze nog moeten beginnen en dat uit zich ook in een algehele vermoeidheid of klachten. Doch, door lopen verminder je spanning en stress en zal je nieuwe energie ondervinden, waardoor het lopen uiteindelijk steeds leuker en gemakkelijker wordt.

Liever lang lopen dan kort sporten

Uit onderzoek is gebleken dat al na vier dagen zitten de concentratievetten in het bloed toe- en de insulinegevoeligheid juist afneemt. Dat zijn risicofactoren voor respectievelijk hoge bloeddruk en diabetes. Uit het onderzoek is gebleken dat de groep die kort maar intensief sportte, gezonder bleek te zijn dan de zittende groep. Maar het ging nóg beter met de groep die vijf uur per dag rustig meerdere keren een ‘wandelingetje’ maakte in of buiten het gebouw. Hierdoor bleek wandelen dus weer gezonder dan kort intensief bewegen.

Spieren en botten

Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor zelfs de kans op osteoporose (botontkalking). Wandelen is ook goed voor de toename van het botweefsel of het kraakbeen. Door elke dag voldoende beweging blijven je gewrichten soepel, doordat het kraakbeen optimaal blijft.

Hart en bloedvaten

Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de kans op problemen met hart en bloedvaten met wel 50 procent. Ook zal de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed beduidend lager blijven bij mensen die voldoende bewegen. Uit een studie uit 2013 is gebleken dat wandelaars die eenzelfde afstand lopen als renners dezelfde voordelen ervaren, zo hebben ook zij een minder hoge bloeddruk, een minder hoog cholesterol en hebben ze minder kans op hart- en vaatziektes.

Hersenen

Mensen die voldoende wandelen hebben of houden een goed geheugen. Vooral ook om Alzheimer of dementie preventief tegen te gaan, schijnt wandelen goed te werken. Vooral voor mensen die al voor jaren elke dag een half uur wandelen, kan dat tot 50% schelen om dementie of Alzheimer te krijgen.

Longen

Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Schone lucht (zonder veel fijnstof) is nog gezonder en door de natuur in te gaan verbeter je je longfunctie en gezondheid enorm.

Tegen diabetes

Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 60 procent.

Tegen depressie

Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna 50% af.

Goed voor de nachtrust

Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukt. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

Vermindert overgewicht

Met een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) verbrandt je ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.

Goed voor de stofwisseling en darmen

Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en de werking van de darmen.

Preventief tegen (bepaalde soorten) kanker

Veel wandelen verkleint de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker met 20%. De overlevingskansen van mensen met darmkanker verdubbelen als ze elke dag een uur of meer wandelen. Voor andere soorten kanker is dit verband (nog) niet aangetoond. Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen