Wat is dementie bij ouderen

Wat is dementie? Dementie kan het beste omschreven worden als een ziekte waarbij het gehele geestelijk functioneren sterk achteruit gaat, zodanig dat dit een probleem oplevert in de dagelijkse bezigheden en het sociale leven. Geheugenstoornissen zijn een belangrijk verschijnsel; in eerste instantie worden gebeurtenissen uit het recente verleden vergeten; later ook dingen die langer geleden plaats hebben gevonden.

Voeding en bewegen

De oorzaak heeft vaak te maken met voeding en bewegen en vandaar we hem ook plaatsen op onze biologische website. Zo weten we dat hart -en vaatziekten belangrijke risicofactoren zijn voor dementie. Gezondheidscheck en preventie van hart -en vaatziekten zijn in Zweden aanzienlijk verbeterd, en we zien nu wat voor invloed dit heeft op het risico op het ontwikkelen van dementie.

Dementie te voorkomen: kan dat?

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de mate waarop we zelf de kans op dementie kunnen beïnvloeden,  leefstijl, roken, voeding, beweging, actief blijven.

10 tips om dementie te voorkomen

De groep mensen die in Nederland lijden aan demensie is groeiende. Ouderdom komt met gebreken, luidt het gezegde, maar dat wil niet zeggen dat we lijdzaam moeten toekijken. De volgende simpele stappen helpen om de geest ook bij het ouder worden scherp te houden.

  • 1. Lichaamsbeweging. Mensen die regelmatig bewegen, zelfs door alleen te wandelen, hebben een aanzienlijk lager risico op dementie en geestelijke achteruitgang hebben dan zij die geen sport beoefenen.
  • 2. Actieve geest. Oefeningen voor de hersenen helpen om dementie op afstand te houden. Lezen, aan bordspelen doen of een instrument bespelen zijn zeer effectief, maar ook een leven lang leren lijkt een beschermend effect op de hersenen te hebben.
  • 3. Vermijd contact zware metalen. Aluminium, kwik en andere zware metalen spelen mogelijk een rol bij de ontwikkeling van dementie, dus vermijd zoveel mogelijk contact hiermee.
  • 4. Vermijd pesticiden. Arbeidsgeneeskundig onderzoek wijst uit dat wie regelmatig met pesticiden werkt (chemicaliën tegen onkruid en schimmels enzovoort), meer kans op Alzheimer heeft. Natuurlijke, niet-giftige bestrijdingsmiddelen zijn een prima alternatief.
  • 5. Houd je hart gezond. Hartproblemen lijken dementie in de hand te werken. Dementie op latere leeftijd kan wellicht voorkomen worden door uw gewicht, bloeddruk, bloedsuiker en cholesterol op peil te houden.
  • 6. Eet gezonde vetten. Beperk de hoeveelheid verzadigde (dierlijke) vetten in uw dieet. Voeding met veel enkel- of meervoudig onverzadigde vetten (vooral omega-3) verminderen het risico op geestelijke achteruitgang. Enkelvoudig onverzadigd vet zit in levensmiddelen zoals olijfolie,noten and avocado’s, terwijl meervoudig onverzadigd vet vooral zit in lijnzaadolie, walnotenolie en vis en schaaldieren. Alleen al door tenminste eenmaal per week vis of ander zeevoedsel te eten kunt u het risico op dementie met zo’n 30% verminderen. Veel vissoorten bevatten echter kwik. Van sommige soorten moet u daarom niet teveel eten, bijvoorbeeld haai, zwaardvis of tonijn. U kunt beter kiezen voor kleinere soorten die minder vervuild zijn zoals ansjovis, pilchards (een soort haring), garnalen, sardines, zalm (wilde Alaska/roze zalm in blik/sockeye), kabeljauw of meerval.
  • 7. Anti-oxidanten in voedsel, vooral vitamine C en E, lijken het risico te verminderen. Ook voldoende selenium is belangrijk.
  • 8. Wijn kan positief werken. Matige consumptie van rode wijn hangt samen met minder Alzheimer en andere vormen van dementie. Af en toe een glaasje is goed voor u!
  • 9. Sociale banden Een ondersteunend sociaal netwerk lijkt heel belangrijk voor een gezonde geest. Degenen met de minste sociale contacten blijken volgens onderzoek de meeste kans op dementie te hebben.
  • 10. Probeer wat aan je houding te doen. Stress en depressiviteit kunnen ook leiden tot dementie en daarom niet alleen een gezonde lifestyle,  maar ook vooral een vrolijke manier van leven. Probeer stress en  negativiteit te weren en zoek uitwegen om onder vrolijke omstandigheden te komen. De natuur is daarin leidend, maar ook je medemens of onze huisdieren.

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen