Wat is gedroogd fruit?

Gedroogd fruit

Is rijk aan vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Veel gedroogde vruchten zoals pruimen, vijgen en abrikozen bevatten ook nog eens veel vezels.

Gedroogd fruit ontstaat door het vocht uit de vruchten te laten verdampen. Hierdoor wordt het fruit kleiner en donkerder, en kan er dus ook geen schimmel meer op groeien. Net als in normaal fruit, bevat ook deze lekkernij natuurlijke suikers.

Wat is gedroogd fruit?

Gedroogd fruit is fruit waar al het vocht uit onttrokken is. De beste manier om fruit te drogen, is als het fruit rijp is. Dan is de smaak ideaal, namelijk niet te zuur en niet te zoet. Het drogen van fruit gebeurt met een speciale droogmachine. Het fruit verliest hierbij zijn smaakloze vocht en behoudt zijn natuurlijke zoete smaak. Gedroogd fruit is vaak afkomstig uit landen rondom de Middellandse zee zoals Turkije of Tunesië en tropische landen denk hierbij aan landen als Ecuador, Thailand of Indonesië. Daardoor heeft gedroogd fruit ook wel de naam zuidvruchten of tropische vruchten.

Vezels en antioxidanten

Gedroogd fruit zit boordevol vezels. Vezels zijn erg belangrijk voor het lichaam. Ze zorgen voor een goede stoelgang. Vooral pruimen, vijgen, dadels en abrikozen bevatten veel vezels. Het gaat hierbij om oplosbare en onoplosbare vezels. Naast de vezels zitten er ook veel antioxidanten in gedroogd fruit. Denk hierbij aan blauwe bessen, blauwe rozijnen, cranberries en goji bessen. Deze zorgen ervoor dat schadelijke stoffen worden geneutraliseerd en onze cellen en DNA wordt beschermd.

Gedroogd fruit en mineralen en vitaminen

Tijdens het drogen van het fruit gaan er wat voedingsstoffen verloren door de warmte van de oven. Gelukkig zitten er nog genoeg voedingstoffen in om gedroogd fruit gezond te kunnen noemen. Door het fruit te drogen, worden alle voedingsstoffen geconcentreerd. Naast de bestaande fytonutriënten (antioxidanten) zit gedroogd fruit boordevol vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium.

Gedroogd fruit en suiker

Vaak wordt gedacht dat gedroogd fruit ongezond is, vanwege de vele suikers die worden toegevoegd. Tegenwoordig zijn er steeds meer producten te koop die geen toegevoegde suikers bevatten. Hierdoor bestaat het gedroogde fruit alleen uit natuurlijke suikers. De natuurlijke suikers geven je energie en zijn niet slecht voor je lichaam. De geraffineerde suikers die zijn toegevoegd zijn rondom slecht voor je gezondheid en maken je dik ( zie ook blogs over suiker). Wil je liever fruit eten waar zich minder suikers in bevinden, kies dan voor incabessen of zure abrikozen. Toch kun je vaak zonder angst een vijg of dadel eten. Door de vele vezels worden de suikers langzaam in het bloed opgenomen en zit je voor langere tijd vol. Hierdoor neig je minder snel naar zoete tussendoortjes.

Gedroogd fruit ter vervanging van vers fruit

Veel mensen vinden het makkelijker om gedroogd fruit te eten in plaats van vers fruit. Het is handiger mee te nemen, tussendoortje of bij je ontbijt. Toch is het niet verstandig om alleen maar voor gedroogd fruit te kiezen, omdat zij niet alle voedingsstoffen bezitten. Het beste is goed af te wisselen tussen gedroogd en vers fruit om optimaal van alle vitaminen, mineralen en antioxidanten te genieten. Zo kan je vers fruit bij je müsli of crusli toevoegen ( een appel is al voldoende).

Gedroogd fruit ter vervanging van snoep of suiker

Gedroogd fruit is de ideale vervanging voor snoep of een zoet tussendoortje. Het heeft een heerlijke, natuurlijke en zoete smaak. Vooral kinderen zijn er erg dol op. Veel mensen denken dat gedroogd fruit niet veel beter is dan snoep vanwege de suikers, maar het tegendeel is waar. Gedroogd fruit zit naast de natuurlijk aanwezige suikers vol met voedingsstoffen, zoals wij hierboven al hebben beschreven. Daarnaast is gedroogd fruit ook een perfecte oplossing voor de vervanging van suiker in gerechten. Gebruik bijvoorbeeld eens dadels voor het op smaak brengen van cake, taart of zoet brood.

Gedroogd fruit en sport

Gedroogd fruit kan een perfecte aanvulling op de sportprestaties zijn. Je leest het goed. Onze spieren hebben tijdens het sporten glucose nodig als energiebron. Het is dan ook erg verstandig om voor het sporten wat fruit te eten voor een aanvulling van deze glucose niveaus. Ook is het slim om dit na het sporten te doen, omdat je lichaam dan al het glucose (in de vorm van glycogeen) hebben verbruikt. Het lichaam heeft een nieuwe aanvulling nodig en zodra zij dit niet makkelijk en snel voor handen heeft gaat zij dit uit de vooraden van de spieren halen. Mocht je serieus bezig zijn met sporten en vooral op spieropbouw trainen, is het aan te raden altijd een vijg, dadel of ander stukje gedroogd fruit mee te nemen om dit meteen na de training te nuttigen.

Top 5 populaire gedroogde vruchten

– Medjool dadels
– Gedroogde vijgen
– Gedroogde cranberries
– Gedroogde abrikozen
– Gedroogde pruimen
– Zelf fruit drogen heeft zonzijde voordelen.

Je kan het zo langer bewaren en de stroom van de vriezer wordt uitgespaard.
Daarnaast kan je het als smaakmaker gebruiken maar ook als tussendoortje.

Gedroogd fruit volg dit vier-stappenplan

1. Was het fruit en snijd het in dunne plakjes.
2. Leg het fruit op een bakplaat die je met bakpapier hebt bekleed. Let erop dat de plakjes fruit elkaar niet aanraken.
3. Doe de bakplaat met het fruit erop in de oven. Je wilt het fruit drogen en niet bakken, dus zet de oven op 50°C. Laat het fruit enkele uren op dezelfde temperatuur in de oven drogen.
4. Haal de bakplaat uit de oven als het fruit voldoende gedroogd is. Het fruit is een beetje elastisch, maar niet knapperig of zompig.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen