Wordt je dik van koolhydraten?

Wat zijn koolhydraten

Een koolhydraat wordt ook wel suiker genoemd maar in feite zijn koolhydraten behalve suikers ook zetmeel. Het lichaam zet de suikers die je inneemt om in glucose die als brandstof dient voor het lichaam. Indien je teveel glucose eet kan je lichaam het niet allemaal meteen verbranden. Het lichaam slaat dit overschot dan op in vet, als een soort “reserve”.

Wordt je dik van koolhydraten?

koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor je lichaam. Ze worden sneller opgenomen dan vetten en eiwitten. Je lichaam verwerkt koolhydraten tot glycogeen en glucose.

Glycogeen

Levert energie bij lichamelijke beweging zoals het geval is bij duursporten zoals hardlopen. Glycogeen wordt verbrand door de tussenkomst van zuurstof.

Glucose

Wordt ook wel je bloedsuiker genoemd. Je lichaam kan het direct aanwenden voor energie, dus zonder tussenkomst van zuurstof. Je hersenen hebben vrijwel altijd glucose nodig en tijdens vormen van matig intensieve beweging, zoals wandelen en rustig fietsen, maakt je lichaam gebruik van glucoseverbranding. Over beiden komen we in dit artikel nog even terug.

Er wordt een onderscheid gemaakt in enkelvoudige en complexe koolhydraten:
Enkelvoudige koolhydraten (dikmakers ofwel ‘snelle’ koolhydraten).

Deze koolhydraten bestaan vooral uit suikers en zitten onder andere in witte rijst, witte pasta, wit brood, koek, snoep, suiker, ijs, bewerkte vleeswaren, bewerkte ontbijtgranen zoals cruesli en cornflakes, gezoete toetjes, ontbijtkoek, mueslirepen en andere verpakte tussendoortjes, frisdrank en vruchtensappen uit een pak.

Overgewicht en degenererende aandoeningen door enkelvoudige of snelle koolhydraten. (vooral ook geraffineerde suikers in sappen en frisdranken).

Bloedsuikerspiegel

Deze koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen. Hierdoor worden onder andere hongerpieken veroorzaakt. Sterke fluctuaties in je bloedsuikerspiegel wordt in verband gebracht met het ontstaan van overgewicht en degenererende aandoeningen. Dit maakt dat diabetes en obesitas een steeds groter probleem vormen in de Westerse landen.

Enkelvoudige koolhydraten

worden ook wel de snelle suikers genoemd. Ze brengen hoge bloedsuikerpieken teweeg. Hierdoor ervaar je in korte tijd veel energie, gevolgd door een suf, hongerig of vermoeid gevoel. Je voelt dit meestal zo’n 2 uur na het eten van dergelijke producten. Hierdoor probeer je dat gevoel opnieuw weg te krijgen door tussendoortjes of frisdranken bijvoorbeeld…en je krijgt een visuele cirkel waardoor je verslaaft raakt aan snelle koolhydraten.

Complexe koolhydraten

De complexe koolhydraten worden langzaam opgenomen in je bloedsuikerspiegel, ze werken verzadigend en voorkomen het gevoel van honger. Het gevolg hiervan is dat je gedurende de dag een langer verzadigd gevoel hebt, waardoor je het risico van het eten van teveel calorieën beperkt.

Complexe koolhydraten zitten onder andere in groenten, fruit, knolgewassen, peulvruchten zoals bonen, peulvruchten en erwten, zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood, rogge brood, spelt brood, zuurdesem brood, havermout en hele ontbijtgranen.

Sporten en bewegen is gezond

Verbranding van vet door lagere tijd aan een te bewegen. (goed voor je cholesterol te verminderen en af te vallen) Door langere tijd aan een te bewegen, zoals bij hardlopen, spreekt je lichaam de voorraad glycogeen aan. Deze voorraad is maar beperkt. Na ongeveer een uur schakelt je lichaam over op het verbranden van vetten. Door training leert je lichaam echter wel om optimale met glycogeen om te gaan.

Bij verbranding met onvoldoende zuurstof

Ontstaat wel het afvalproduct melkzuur. Dit afvalproduct ontstaan omdat je lichaam niet genoeg zuurstof kan aanvoeren die nodig is bij de verbranding. Hierdoor verzuur je en je voelt dit de volgende dag als spierpijn.

Je kunt maar weinig glycogeen opslaan

En als je spieren vol zitten met glycogeen, hoeft er niets meer bij. Overschotten slaat je lichaam op als lichaamsvet. Dit geldt ook voor glucose. De glucose levert pas energie als het is opgenomen in je lichaamscellen. Maar als die lichaamscellen vol zitten dan slaat je lichaam de glucoseoverschotten op als lichaamsvet.

Insuline

Het hormoon insuline speelt hier een belangrijke rol in. Insuline is de sleutel naar je lichaamscellen. Zonder insuline geraakt de glucose niet in je lichaamscellen. Insuline echter bevordert ook de vetopslag en blokkeert het vermogen van je lichaam om vetten aan te spreken als energiebron.

Blokkeren vetverbranding

Insuline zorgt er dus voor dat glucose in je lichaamscellen en in je vetcellen wordt opgenomen. Door het eten van veel snelle koolhydraten, zoals veelvuldig gebeurt in Europa en de VS, stijgt de bloedsuikerspiegel dus sterk door de aanwezigheid van grote hoeveelheden glucose.

De insuline werkt die glucosepieken dus weg, door het in je lichaams- of je vetcellen te stoppen. Hierdoor ontstaat echter een overschot aan insuline in je bloedbaan, waardoor je hongergevoelens krijgt. De behoeft aan energie (glucose) neemt toe. Hoewel de insuline zojuist grote hoeveelheden glucose in je vetcellen heeft opgeborgen. ( de eerder genoemde visuele cirkel waardoor je blijft eten).

Toch spreekt je lichaam die vetreserves niet aan om te voldoen in de energiebehoefte. Het gevolg hiervan is dat als je steeds, in cycli van ongeveer 2 uur, hongergevoelens ervaart wanneer je ‘snelle’ koolhydraten hebt gegeten zoals snoep en koek maar ook bewerkte ontbijtgranen en wit brood.

In een ander blog over suiker

Met name in frisdranken en vruchtensappen had ik dit probleem al besproken. Mensen worden vooral ziek en dik door geraffineerde suikers die in heel veel voedsel verscholen zitten. Eet U 6 klontjes suiker achter elkaar op??? Waarom dan wel een glas met vruchtensap uit een pak of de bekende Cola, die per glas deze hoeveelheden bevat. Je lichaam kan natuurlijke suikers verwerken, maar geraffineerde of bewerkte suikers niet of nauwelijks. Ze geven pieken in het bloed ( hyper) worden opgeslagen als vet en enkele uren later voelt U opnieuw het lichaam vragen ( honger of trek) om meer zoetigheid of snelle of enkelvoudige koolhydraten.

In langzame koolhydraten zitten veel vezels. Vezels verminderen niet alleen de bloedsuikerpieken, maar ze geven ook snel en lang een verzadigd gevoel. Daardoor ga je minder snel tussen de maaltijden door snacken

Verslaving?

Wanneer je langdurig teveel koolhydraten eet, kan dit leiden tot een serieuze koolhydraat verslaving. Je eet dan heel veel koolhydraten, zonder dat je verzadigd raakt. Ook kun je je moe, energieloos of suf voelen en hoofdpijn krijgen na een maaltijd.

Ontstaan overgewicht

Enkelvoudige of snelle koolhydraten, die onder andere voorkomen in koek, snoep, frisdrank en candy bars, zorgen voor bloedsuikerpieken. Deze pieken zorgen voor een kort energiek gevoel, gevolgd door een moe, energieloos en hongerig gevoel. Je wilt dus weer eten, ook al heb je de voeding niet nodig.

Deze snelle koolhydraat overschotten sla je op als lichaamsvet.
Hierdoor neemt je totale lichaamsgewicht toe. Een koolhydraatrijke voeding kan dus ongunstige gezondheidseffecten hebben. Het vergroot zelfs de kans op hart- en vaatziekten.

Een goede manier op resultaten te boeken is het vermijden van enkelvoudige koolhydraten. Dit zijn vaak de toegevoegde suikers, die je op de etiketten van voedingsmiddelen kunt aflezen. Deze zitten onder andere in drop, frisdrank, vruchtensappen en candy bars. Vergroot het aandeel complexe koolhydraten in je voeding, door juist meer groente, fruit, peulvruchten, bonen en peulvruchten te eten.

Wat zijn goede koolhydraten?

Goede koolhydraten zijn een essentieel onderdeel van de dagelijkse voeding. Hoe meer goede koolhydraten hoe gunstiger het cholesterolgehalte en men zal zelfs gewicht verliezen wanneer men plots meer goede koolhydraten eet. Goede koolhydraten zitten vol vezels en zijn dus erg belangrijk voor ons lichaam.

Deze kunnen gevonden worden in onder andere

– Broccoli
– Paddenstoelen
– Aubergine
– Pinda’s en andere noten
– Komkommer
– Paprika
– Tomaat
– Spinazie
– Fruit
– Linzen en erwten
– Volkorenbrood
– Volkorenpasta
– Gekookte aardappelen

Wat zijn slechte koolhydraten?

In tegenstelling tot de suikers in goede koolhydraten hebben we die van slechte koolhydraten niet nodig. In goede koolhydraten zitten vezels die in slechte koolhydraten niet zitten, deze zijn belangrijk omdat ze zorgen voor een goede spijsvertering. Slechte koolhydraten zijn onder andere:

Geraffineerde suiker

– Frieten
– Witte rijst
– Witte pasta
– Wit brood
– Cornflakes
– Frisdrank

Wil je gezond leven en afvallen?

kies voor langzame koolhydraten zoals te vinden in groenten, quinoa, boekweit, havermout, etc.

Broodvervangers

wat kan ik eten in plaats van brood?
Je kunt kiezen voor de gezondere broodsoorten. Dit zijn bijvoorbeeld speltbrood, zuurdesembrood, boekweitbrood, roggebrood of volkorenbrood. Deze broden kun je het beste halen bij de bakker of natuurvoedingswinkel. Bij de supermarkt wordt er helaas te vaak gerommeld met het brood.

Veel mensen denken dat ze aankomen van aardappelen

Dit komt deels omdat een aardappel een bron van zetmeel (complexe koolhydraten) is, en koolhydraten staan bekend als dikmaker. In bijvoorbeeld het Dr. Frank dieet zijn koolhydraten en dus aardappels een taboe. In een gekookte aardappel zit echter geen grammetje vet. En als je bedenkt dat één gram zetmeel 4 calorieën bevat en 1 gram vet 9 calorieën bevat, dan valt het reuze mee.

Rijst versus aardappelen

Opvallend is dat rijst wordt gezien als licht voedsel. Maar 200 gram aardappelen bevat 150 kcal tegenover 200 gram rijst dat 250 kcal bevat. Bovendien worden complexe koolhydraten langzaam door je lichaam verteerd, zodat je lang een voldaan gevoel hebt. Aardappelen worden dus ten onrechte als dikmakend bestempeld. Aardappelen zetten wel aan als je ze eet met mayonaise of ze tijdens het bakken laat zwemmen in boter. Zo bevat een bakje friet zonder mayonaise maar liefst 700 kcal. Leef je leven, leef gezond.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen