Zelfgemaakte soep is het lekkerst en gezondst

Zelfgemaakte soep het lekkerst en gezondst

In tien minuten kan je zelf een heerlijke biologische tomaten soep maken (zie blog biologische tomatensoep) maar sommige mensen kiezen er toch voor ongezonde soep uit blik of aanmaaksoep met toevoegingen.

Kant en klare soep

Soep uit blik os uit plastik, is natuurlijk een fabrieksmatige soep en dus niet te vergelijken met gezonde eigen gemaakte soep. Bij alle bewerkt voedsel, krijgen we heel veel zout en suiker binnen. Je lichaam heeft een minimale hoeveelheid zout nodig om goed te functioneren. Maar een teveel aan zout kan leiden tot een hoge bloeddruk, vergroot de kans op hart en vaatziekten en kan leiden tot nieraandoeningen. Suiker is een dikmaker en zorgt voor chronische ziekte beelden. ( lees ook blog over zout en suiker).

Er zijn een aantal bewerkte producten waar heel veel zout in zit zoals: brood, kaas, vleeswaren en kant en klare soep. Unox Soep in blik stevige tomatensoep bevat bijvoorbeeld per kop soep ongeveer 2,3 gram zout. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout is ongeveer 6 gram zout per dag. Met één kop kant en klare soep zit jij dus al bijna aan de helft van je dagelijkse hoeveelheid.

Owja, en één kop Unox Soep in blik stevige tomatensoep bevat ook nog bijna 15 gram suiker…en nog een paar schadelijke stoffen die we nog even hieronder vermelden.

Smaakversterkers

Als je geen natuurlijke grondstoffen gebruikt, zoals in dit geval botten van beesten, moet je de smaak ergens anders vandaan halen. Knor en Maggi gebruiken hiervoor de volgende E-nummers:

E621

ook wel berucht onder de naam Mononatriumglutamaat of MSG. Volgens de E-nummers app is dit een neurotoxisch (giftig voor de zenuwen) additief dat het vermogen heeft om neuronen in de hersenen aan te tasten. Het heeft als doel om de smaakpapillen te verleiden zodat je de behoefte hebt om er meer van te gaan eten. Over dit E-nummer zijn honderden artikelen geschreven en er wordt alom voor gewaarschuwd.

E627

Dinatriumguanylaat. Dit is wederom een kunstmatige stof die fungeert als zoutvervanger en de eetlust versterkt. Volgens de E-nummers app wordt deze stof in verband gebracht met jicht, hyperactiviteit, astma, huidreacties en slapeloosheid.

E631

natriuminosinaat. Smaakversterker van natuurlijke oorsprong (komt in spieren voor). Volgens sommige bronnen vrij onschuldig, volgens andere bronnen net zo beroerd als bovenstaande E627. Ongeacht de bron werd dit door onze voorouders nooit aan een voedingsmiddel toegevoegd.

Kleurstoffen

Hoe kom je aan de kleur van echte bouillon als je niet de grondstoffen gebruikt die je voor echte bouillon nodig hebt? Precies, van kleurstoffen! De kleurstoffen die het meest gebruikt worden (E150c en E101) zijn waarschijnlijk onschuldig en hebben (waarschijnlijk) een natuurlijke oorsprong. Feit is dat deze natuurlijk niet voorkomen in een zelfgemaakte bouillon en daarom overbodig zijn.

Aardappelzetmeel, suiker, etc

Er zit wel wat verschil tussen de verschillende merken en soorten maar allemaal bevatten ze, in verschillende verhoudingen varianten van suikers en zoetstoffen, aardappelzetmeel of gemodificeerd maiszetmeel. Allemaal stoffen die niet voorkomen in een zelfgemaakte bouillon. Ook al deze stoffen bestonden een aantal jaar terug nog niet eens. Dan hebben we de eigen genaakte soep die gezond is indien je biologische boulion gebruikt.

Bouillon

Voor wie zonder pakjes en zakjes kookt is het onmisbaar: Bouillon.
De etiketten bespeurend vind je al snel ‘ zonder MSG’, maar daar is nog lang niet alles mee gezegd. De kennis rondom E621 en al zijn broertjes en zusjes is in rap tempo verspreid, meer en meer mensen letten op deze hormoonverstoorder, de sluipmoordenaar in hun voeding. En steeds meer mensen weten dat er meerdere benamingen zijn voor de smaakversterker en de fabrikant weet dát ook. Belangrijk bij het maken van soep, gebruik altijd biologische bouillon blokjes of poeder of maak zelf je boulion.

Biologische bouillon blokjes

Er zijn gelukkig genoeg biologische bouillon blokjes die geen E-nummers bevatten. De Aldi heeft bijvoorbeeld’Mama Nature’ producten. Nooit ging ik de Aldi binnen omdat de gemiddelde verpakking er vol troep en E-nummers zit. Maar zij denken er blijkbaar tegenwoordig anders over en er zijn steeds meer biologische producten.

Aldi verkoop biologische bouillon zonder MSG….Gegarandeerd!
Geen gistextract, geen gemodificeerde rommel. Alles van gecontroleerde biologische oorsprong! Maar nu dan gezonde eigen gemaakte biologische soep maar wat is er ZO goed aan

1. Groente

Soep is een heel gemakkelijke manier om groente te eten. Hoeveel groenten je binnenkrijgt via een bord soep is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je zelf in je soep doet. Een pan met 600 gram groenten op een liter water voor vier personen, levert je ongeveer 150 gram groenten. Dan ben je dus alweer een heel eind op weg voor de aanbevolen 250 gram.

2. Vocht

Met een kop soep kom je niet alleen gemakkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten: het helpt ook bij het op peil houden van je vochthuishouding. Een portie soep is toch wel 250 milliliter. Minimaal een achtste van de 1,5 tot 2 liter water die je dagelijks nodig hebt.

3. Vult goed

Een van de grote voordelen van soep is het verzadigd effect. Soep vult de maag, die zet uit en stuurt signalen naar het verzadigingscentrum in de hersenen. Een soepje voor de maaltijd zorgt dat je minder eet, maar ook een maaltijdsoep kan goed vullen.

Soep met stukjes groenten verzadigt langer dan een soep die volledig gepureerd is. Dit is wel sterk afhankelijk van de bouillon. Een waterige bouillon geeft je een minder vol gevoel dan een gebonden of dikke soep waarbij (een deel) van de ingrediënten is gepureerd.

4. Vitamine en vezels

Een soep waarin je zelf groente verwerkt zit vol vezels: hoe minder je de groente bewerkt, des te meer vezels. Daarnaast zijn groenten een belangrijke bron voor vitaminen en mineralen. Bij het koken van de soep gaat er wel iets verloren, maar er zijn ook stoffen die door het koken juist beter tot hun recht komen. Lycopeen uit tomaten kun je bijvoorbeeld veel gemakkelijker opnemen na het koken. Ditzelfde geldt voor bètacaroteen in wortelen.

5. Slanke soep

De meeste soepen bevatten relatief weinig vet, maar ook hiervoor geldt natuurlijk dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Room, boter en vette bouillon kunnen van soep ook een calorieënbom maken. Trek je zelf bouillon van bijvoorbeeld biologische kippenbouten of een mergpijp? Laat de bouillon eerst even afkoelen: je kunt het vet dan zo van de soep afscheppen.

Zetmeelhouders als aardappelen, pasta en rijst geven een soepje ook meer calorieën. Voor een gebonden soep heb je ook niet per se aardappel nodig: courgette, pompoen en knolselderij werken net zo goed.

6. Pas op met zout

Bij een zelfgemaakte soep bepaal je zelf hoeveel zout erin gaat. Meestal heb je zelfs helemaal geen zout nodig: kruiden verrijken de smaak ook. Ben je wel bewust van het feit dat veel bouillonblokjes behoorlijk zout zijn

7. Gezondheidsvoordelen

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de voordelen van soep. Onder andere naar het bekende pannetje kippensoep als je ziek bent. De soep versterkt volgens diverse studies de weerstand. Ook schijnt kippensoep de spijsvertering te verbeteren en helpt het je neusslijmvliezen te herstellen.

Om verkoudheid en griep te voorkomen is het slimmer om tomatensoep te eten. Het lycopeen in tomatensoep komt je immuunsysteem ten goede. Daarnaast zouden regelmatige soepeters minder last hebben van een verhoogd cholesterol en overgewicht.

8. Op dieet met soep

Iedere dag een soepje is helemaal niet slecht, maar je moet zeker niet doorslaan. Leven op soep is geen goed idee, dat is te eenzijdig en voorziet niet in alle benodigde voedingsstoffen. Datzelfde geldt voor het soepdieet. Door alleen maar soep te eten kun je wel degelijk snel afvallen, maar dat is van tijdelijke aard. Zodra je stopt met het dieet zitten de kilo’s er zo weer aan.

9. Soep bewaren

Als je soep bereidt, maak je vaak een grote pan. Een prima idee, want je kunt de soep dan meerdere dagen eten. Het is dan wel belangrijk dat je de soep goed bewaart, anders is hij snel zuur.

Laat de soep zo snel mogelijk afkoelen en zet hem pas in de koelkast als hij echt koud is. Je kunt soep beter niet te lang op kamertemperatuur laten staan en ook meerdere keren opwarmen is onverstandig. Op die manieren krijgen bacteriën vrij spel. Portioneer je verse soep en verwarm alleen wat je echt nodig hebt. Je kunt soep ook in kleine porties invriezen.

Hoe maak je een lekkere bouillon?

Er zijn genoeg recepten waar je een soepkip ellenlang kan laten koken en groenten uren op het vuur laat staan waardoor het water een lekker smaakje krijgt. Omdat ik hier het geduld niet voor heb, doe ik het makkelijker.

Snijd een ui, paar teentjes knoflook en een stukje peper. Doe deze in een soeppan met wat olie en bak ze een minuut of twee. Giet dan de benodigde hoeveelheid water over de ui, knoflook en peper. Wees niet te zuinig met sojasaus die je toevoegt aan het water. Keltisch zeezout, chilipoeder, komijnpoeder, gemberpoeder, paprikapoeder kan ook allemaal toegevoegd worden.

Kruiden

Vervolgens kijk je welke kruiden zouden passen bij een bepaalde soep. Voor groentesoep kan je bijvoorbeeld een bos peterselie in het water leggen, bij champignonsoep zou ik eerder denken aan een paar takjes dragon of rozemarijn. Tomatensoep? Lekkere handvol basilicum! Voor pompoensoep gebruik ik laurierblaadjes. Deze er wel uithalen voor het pureren. Wanneer je water lekker gekruid is voeg je de nodige ingrediënten toe voor je gewenste soep, bijvoorbeeld stukjes pompoen.

Proeven

Proef altijd of de soep een lekkere smaak heeft en bedenk wat er eventueel ontbreekt. Dan voeg je dit alsnog toe. Zo kom je achter de bijzonderste smaken en leer je zelf de lekkerste soepen maken.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen