Waarom is de zoete aardappel zo gezond?

Zoete aardappel

Is geen aardappel en is heel gezond maar heeft wel koolhydraten. Ook al doet de naam anders vermoeden, de zoete aardappel is eigenlijk geen aardappel. Het is een knolgewas dat behoort tot de windefamilie. Deze zetmeelhoudende knol staat ook wel bekend als bataat.

Waarom is de zoete aardappel zo gezond?

Hij komt oorspronkelijk uit Mexico of Midden en Zuid-Amerika en is via handelsreizen verspreid over de hele wereld. In de Surinaamse keuken wordt bataat veel gebruikt.

Lage glycemische index

In tegenstelling tot de normale aardappel heeft de zoete aardappel een lage glycemische index (GI).

Bij het eten van normale aardappel gaat je bloedsuikerspiegel pieken

Met als gevolg dat je lichaam veel insuline moet aanmaken om de glucose af te voeren. Je vetopslag wordt gestimuleerd. Eet je daarentegen zoete aardappel dan blijft je bloedsuikerspiegel relatief stabiel.

Rijk aan voedingsvezels

De lage GI van de bataat is onder andere te verklaren door de grote hoeveelheid vezels die er in zitten. Deze zoete aardappel bevat tot wel 2 keer meer vezels dan de normale aardappel. Deze voedingsvezels stimuleren naast gezonde bloedsuikerwaarden ook een gezonde darmwerking. En door het eten van vezelrijke voeding raak je sneller verzadigd.

Hoogwaardige voedingsstoffen

Waarschijnlijk heb je wel gehoord dat blauwe bessen vol antioxidanten zitten. Maar wist je ook dat de zoete aardappel 1,5 keer meer antioxidanten bevat dan blauwe bessen? Deze antioxidanten neutraliseren vrije radicalen en beschermen je lichaam.

De bataat is daarnaast zeer rijk aan bètacaroteen welke een belangrijke functie heeft als pro-vitamine A. Je lichaam kan dit omzetten in vitamine A. Wanneer je ongeveer 100 gram bataat eet krijg je al 35 tot 90% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A binnen. Dat is goed voor je weerstand, ogen en huid.

Maar deze zoete knol zit ook bomvol vitamine C

is rijk aan vitamine B6 (goed voor het soepel houden van je bloedvaten) en een hoop mineralen zoals kalium en mangaan. Vitamine B6 en kalium helpen je bloeddruk te verlagen.

Tip

Eet de zoete aardappel altijd in combinatie met een beetje vet. Bijvoorbeeld wat olijfolie of kokosolie. Dit helpt bij de opname van bètacaroteen in je lichaam.

Mensen die willen afvallen moeten niet te veel koolhydraten eten maar wel genoeg eiwitten en aan dit criteria voldoet deze zoete aardappel niet aan.

Meer koolhydraten

Inmiddels is het bij veel mensen bekend dat wanneer we te veel koolhydraten eten deze worden opgeslagen als vet. Aardappelen zijn van nature rijk aan koolhydraten. Helaas bevat de zoete aardappel nog iets meer koolhydraten dan de ‘gewone’ aardappel.

Minder eiwitten

Daarnaast bevat de zoete aardappel iets minder eiwitten dan de ‘gewone’ aardappel. Tijdens het afvallen en op gewicht blijven is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen om zo je spiermassa op peil te houden en het jojo effect te voorkomen. Het verschil in eiwitgehalte tussen beide aardappelen is echter nihil.

Nog wat tips voor de mensen die willen afvallen

1. Bespaar tot wel 30% aan calorieën zonder minder te eten.
Voedsel levert niet alleen energie, het verteren ervan kost ook energie. Dit noemen we het thermogenetisch effect van voeding. Hoeveel energie er verloren gaat door het thermogenetisch effect is afhankelijk van de soort voeding. Het thermogenetisch effect van koolhydraten is 7%, van vetten 12% en van eiwitten maar liefst 30%. Van iedere 100 kcal die je aan eiwitten eet, blijven dus slechts 70 kcal over, terwijl van iedere 100 kcal aan koolhydraten wel 93 kcal overblijven. Dit is één verklaring waarom een koolhydraat arm dieet het beste werkt.

2. Koolhydraatarm eten betekent minder honger.
Het eten van koolhydraten heeft een effect op de bloedsuikerspiegel. Snelle koolhydraten zoals in suiker, snoep, frisdrank en witbrood hebben een groter effect op de bloedsuikerspiegel dan langzame koolhydraten zoals in volkorenproducten. Na het stijgen van de bloedsuikerspiegel maakt de alvleesklier het hormoon insuline aan. Dit zorgt ervoor dat de suikers uit het bloed naar de cellen vervoerd kunnen worden. De bloedsuikerspiegel daalt dus weer. Dit wordt vaak ervaren als een dip en er ontstaat opnieuw honger of lekkere trek. Als je een koolhydraat arm dieet volgt dan blijft je bloedsuikerspiegel veel stabieler, waardoor je weinig tot geen honger zult ervaren. Door koolhydraat arm te eten is je dieet dus veel gemakkelijker vol te houden.

3. Een koolhydraatarm dieet zorgt voor meer vetverbranding.
Koolhydraten zijn de eerste energiebron voor het lichaam. Zolang je koolhydraten eet zal het lichaam niet de vetreserve aanspreken. Door koolhydraatarm te eten wordt je lichaam gedwongen om de vetreserves aan te spreken om zo aan de benodigde energie te komen. Het is wel belangrijk om tegelijkertijd voldoende eiwitten binnen te krijgen met je voeding, anders gaat je lichaam naast vetten ook spiereiwitten afbreken. En deze zijn nou juist zo belangrijk om een goede stofwisseling te behouden.

Waar zitten koolhydraten in

Koolhydraten komen in veel levensmiddelen voor. Als je ze wil beperken dan kun je het beste alle producten die suiker bevatten zoveel mogelijk vermijden. Denk hierbij niet alleen aan snoep, koek en frisdrank maar ook aan kant-en-klare sauzen en maaltijden. Verder laat je ook brood, aardappelen, pasta en peulvruchten zoveel mogelijk achterwege in je menu. Het weglaten van zoveel producten uit je menu kan best nog weleens lastig zijn. Power Slim heeft daarom een gamma aan lekkere, koolhydraatarme producten ontwikkeld, waarmee je moeiteloos je favoriete zoete snacks, brood en pasta kunt vervangen.

Door: Wesley van der Linde
Beeld: Wesley van der Linde

Tip de redactie

Wij zijn altijd op zoek naar het laatste nieuws.

Meer over

Net binnen

Gerelateerde artikelen